Obligațiile operatorului de transport
Aprobat prin Codul Transporturilor Rutiere Nr. 150 din 17.07.2014
Art. 49. – Operatorii de transport rutier/întreprinderile care efectuează operaţiuni de transport rutier au următoarele obligaţii:
a) să se conducă de prezentul cod şi reglementările în vigoare specifice fiecărui tip de transport rutier efectuat;
b) să asigure prezenţa la bordul vehiculului rutier a documentelor în baza cărora este permisă desfăşurarea activităţii, în funcţie de tipul de transport rutier;
c) să asigure prezentarea şi plecarea în cursă la timp a vehiculelor rutiere, în starea tehnică şi sanitară corespunzătoare, de asemenea să asigure transportarea persoanelor în condiţii de siguranţă şi confort, conform graficului aprobat şi reglementărilor din domeniu în vigoare;
d) să încheie, în localitatea unde există mai multe autogări, contracte cu una dintre acestea, la libera alegere, în vederea prestării serviciilor de transport rutier prin servicii regulate pe rutele atribuite spre deservire în modul stabilit şi să notifice imediat Agenţia despre contractul încheiat;
e) să încheie cu organizaţiile de asigurare contracte de asigurare obligatorie a persoanelor şi bagajelor transportate, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
f) să formeze echipajele din conducători auto ce dețin certificate de competenţă profesională, eliberate în conformitate cu prezentul cod;
g) să asigure instruirea şi perfecţionarea profesională continuă a managerului de transport rutier şi a conducătorilor auto;
h) să dețină și să aplice un program de deservire tehnică a vehiculelor rutiere conform cerințelor și recomandărilor producătorilor;
i) să asigure, la locul amplasării bazei tehnico-materiale a întreprinderiiprevăzute la art. 17, efectuarea unui control al treziei și a unei examinări medicale generale a conducătorilor auto nu mai rar de o dată la 12 ore de muncă, cu excepțiaconducătorilor auto care activează pe rutele internaționale, aceștia fiind supuși controlului medical cu cel mult 3 ore pînă la plecarea în cursă, de asemenea să asigure verificarea tehnică generală a fiecărui vehicul rutier nu mai rar de o dată la 20 de ore de lucru, cu excepția celor de pe rutele internaționale care vor fi supuse controlului tehnic înainte de plecarea în fiecare cursă. Înainte de a începe operațiunea de transport rutier în baza unei foi de parcurs noi, conducătorul autova fi supus unui control medical, iar vehiculul va fi supus unui control tehnic.
Foaia de parcurs este valabilă nu mai mult de 36 de ore de la ora efectuăriicontrolului medical și a controlului tehnic, cu excepția operațiunii de transportrutier în trafic internațional pentru care valabilitatea foii de parcurs acoperă cursa
tur-retur. Criteriile conform cărora conducătorii auto vor fi supuși controlului medical se aprobă prin instrucțiune de către organul central de specialitate după consultarea Ministerului Sănătății, iar criteriile privind controlul tehnic al vehiculelor rutiere se aprobă prin instrucțiune de către organul central de specialitate. Instrucțiunile menționate se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;
j) să respecte reglementările în vigoare privind efectuarea inspecţiei tehnice periodice;
k) în intervalul dintre două inspecţii tehnice periodice, să asigure menţinerea vehiculelor rutiere într-o stare tehnică corespunzătoare în vederea încadrării în normele tehnice;
l) să monteze, prin întreprinderi autorizate, tahografe şi limitatoare de viteză, cu aprobare de model, la vehiculele pentru care acestea sînt obligatorii;
m) să nu permită plecarea în cursă a vehiculelor rutiere care au tahograful sau limitatorul de viteză defect, nesigilat sau fără suficiente foi de înregistrare pentru efectuarea întregului parcurs al operațiunii de transport rutier;
n) să informeze conducătorii auto şi lucrătorii mobili cu privire la reglementările din domeniul transporturilor rutiere;
o) să verifice pe foile de înregistrare sau pe cartelele tahografice ale conducătorilor auto utilizate modul în care aceştia respectă prevederile legale în vigoare privind perioadele de conducere şi de odihnă şi să nu permită intervenţia persoanelor neautorizate asupra tahografelor şi a limitatoarelor de viteză;
p) să efectueze transporturile rutiere numai cu respectarea maselor totale maxime autorizate şi/sau în limita capacității de îmbarcare stabilită de uzina producătoare a vehiculului rutier utilizat și/sau de standardele în vigoare;
q) să respecte regulile şi procedurile ce trebuie urmate în cazul vehiculelor rutiere sau al încărcăturilor cu greutăţi şi/sau gabarite care depăşesc limitele maxime admise;
r) să respecte şi să aplice reglementările în vigoare privind transportul rutier al mărfurilor periculoase şi perisabile;
s) să asigure îmbarcarea persoanelor din localitățile unde sînt autogări numai de pe teritoriul autogărilor, respectînd prevederile prezentului cod, iar din localitățile unde nu există autogări – numai din stațiile publice, iar în lipsa acestora (cu condiția includerii localității în graficul de circulație) – din locurile care să asigure securitatea persoanelor transportate;
t) să supună serviciile prestate procedurilor de certificare, aplicate de către organismele de evaluare a conformităţii acreditate.